Hugo Pieters

In de afgelopen jaren is Hugo vooral gericht geweest op het verzamelen van zoveel mogelijk orkestervaring naast zijn studie aan het conservatorium van Maastricht bij Will Sanders en Willy Bessems. Dit heeft hem op veel verschillende vlakken geholpen. Ieder orkest heeft een eigen passie, eigen doel en een eigen samenhang. Hij vindt het geweldig om deze te ontdekken en zijn best daarvoor te doen. Het heeft er in Nederland toe geleid dat hij tot verschillende orkesten kon worden toegelaten en bij anderen werd aanbevolen om te remplaceren, zoals het Nederlands Philharmonisch Orkest en het Residentie Orkest. Uiteindelijk gaat het om het creëren van de beste ervaring en niet per se de beste uitvoering.

Naast orkestervaring is flexibiliteit voor hem erg belangrijk gebleken. Verschillende projecten met het Fringe Orchestra, het Europese Theresia Orchestra op natuurhoorn en het Nationaal Jeugd Jazz Orkest (NJJO) hebben voor hem, met behulp van jazz, vele deuren geopend met betrekking tot muzikale communicatie. Niet alleen voor hem als musicus tot andere musici, maar ook hoe zijn ideeën het beste kunnen worden overgedragen. In de huidige situatie met een steeds belangrijker wordend digitaal publiek hebben deze vaardigheden veel geholpen.

Voor het functioneren in het Sweelinck Koperkwintet is deze flexibiliteit waarschijnlijk nog belangrijker. De locaties wisselen steeds, de stemming van een orgel is iedere keer anders en het ensemble zoekt in het repertoire ook de grenzen op, waar Hugo zelf ook aan bijdraagt door het schrijven van arrangementen.